Thursday 26 February 2009

Suara Pekerja dan Kesannya Terhadap Kestabilan Ekonomi dan Masyarakat

Mutakhir ini sudah mula terjelmanya siri-siri demonstrasi aman tetapi bertenaga di UK yang dianjurkan secara aktifnya oleh Kesatuan-Kesatuan Sekerja. Platform demonstrasi ini ternyata mendapat sambutan hangat kerana ia menawarkan suatu ruang kepada pekerja-pekerja untuk berkerumun lalu menghidangkan segala apa yang tersimpan di dalam hati untuk dihadamkan oleh pimpinan kerajaan dan wakil-wakil rakyatnya ekoran kemelesetan ekonomi global kini.

Sememangnya dari hari ke hari, industri di UK kian menghadapi cabaran kegersangan lantaran terbendungnya limpahan pelaburan dan kewangan sehingga menyekat aliran sumber-sumber utama yang sangat dikehendaki untuk menyegarkan industri sekaligus menyemarakkan ekonomi. Ternyata ia telah menjebak sebahagian penggerak-penggerak ekonomi untuk meloloskan diri dari lumpur-lumpur liabiliti pada kadar segera samada dengan menjerut kapasiti operasi, melupus aset-aset dan membuang pekerja-pekerja.

Kehadiran tindakan yang sebegini rupanya (samada bermoral atau tidak) bukanlah sesuatu yang luar biasa. Menjadi lumrah ekonomi kapitalis sejak dulu kala lagi bahawa tatkala sesuatu kemelesetan ekonomi itu berlaku maka berduyun-duyunlah penggerak ekonomi menanggung bebanan hutang yang berlipat ganda. Tidak sekadar itu sahaja, malah ianya diberatkan pula dengan lebihan sumber-sumber yang ada yang diragukan prospeknya, tempang upayanya dan berkurang nilainya. Apatahlagi dengan menjunamnya nilai pasaran saham dan komoditi, harga produktiviti dan sebagainya maka semakin jelaslah catitan di buku-buku akaun mereka dengan rentetan angka-angka yang cukup merah sifatnya.

Apa yang pasti, tindakan rencam ini telah menyebabkan sebilangan besar pekerja berasa amat terpedaya dan tersiksa jiwa raga lantaran jasa bakti selama ini dalam memekarkan keuntungan dan memberansangkan petunjuk produktiviti bagaikan tidak dihargai dan dipedulikan oleh majikan. Walau dihulurkan bunga-bunga pampasan sebagai memujuk hati yang duka lara namun apalah ertinya jika segala impian dan agenda mencipta kerjaya masa depan yang membanggakan telah hancur berkecai.

Pada masa yang sama, umum melihat dimensi penggerak-penggerak ekonomi sebagai golongan oportunis yang hanya mengingati tanggungjawab kepada pelabur tetapi melupai tanggungjawab kepada masyarakat. Ini kerana usaha-usaha ke arah mengurangkan liabiliti adalah merupakan cetusan aspirasi untuk memastikan firasat keuntungan mereka tidak terjejas secara melampau.

Atas persepsi-persepsi sebeginilah maka pekerja-pekerja mula membina jaringan dan kemudian bersatu lalu tampil bersuara mendesak dan merayu supaya Kerajaan British melakukan pemeriksaan segera demi menyihatkan kembali industri-industri yang uzur ini melalui rawatan polisi bersama suntikan kewangan yang tegar.

Jeritan suara-suara mereka yang nyaring itu tampaknya sudah mula didengari oleh pimpinan negara. Terdapat beberapa inisiatif yang diumumkan baru-baru ini sebagai memastikan Kerajaan British tidak lalai atau lari daripada fokusnya untuk memenuhi keperluan visi dan misi jangka panjangnya. Mereka juga melihat keperluan suntikan kewangan khususnya dalam industri permotoran dan pembinaan sebagai asas untuk membina masa depan yang mapan. Ini kerana penglibatan semula Kerajaan British membantu industri tidak lagi dilihat sebagai ‘bail-out’ atau menawar laba percuma kepada penggerak industri, sebaliknya ia merupakan tunjang dalam mengembalikan semula kestabilan bukan sahaja kepada ekonomi malahan seluruh masyarakat.

No comments: